Sociální sítě díky politikům a jejich výkřikům
vítězí po celém světě.
U nás možná, snad s výjimkou USA,
přesvědčivěji než jinde.
Je to dobře? Nejdříve PR průzkumníci zjistí co chtějí lidé slyšet, pak jim to politici slíbí a nakonec udělají často pravý opak. Česká politika se navíc vyznačuje zmatenou komunikací. Často slyšíme od politiků "rozhodnutí", která jim při jejich kompetenci vůbec nepřísluší.
Tento způsob komunikace nejenže je matoucí a způsobuje chaos, ale výrazně
znesnadňuje práci těm,
kteří rozhodovat mají.
Nikde takový přístup k řešení problémů neškodí víc než v ekonomice, ve finančnictví a na kapitálových trzích.
On-line komunikace je sice krásná věc, ale
tříbení názorů "
z oči v oči"
nikdy nenahradí. Co s tím? Nevzdávat se - ani na krátkou dobu! - optimismu. Za žádnou cenu. I kdyby banky či ČEZ padly na nulu!
Ještě v minulém století
byly akciové trhy a burzy něčím posvátným a jen
pro vyvolené.
Pak přišly v 70tých letech počítače a trhy se zrychlily. Výpočty, které dříve trvaly dny a týdny se scvrkly do hodin a minut. Všichni se stávali stejně zdatnými odborníky podle stejných softwarů. Pak nastoupila
elektronická komunikace. Svět a "centrální rozum lidstva" se stěhoval z počítačů do mobilnějšího notebooku, laptopu, tabletu a stále chytřejších a výkonnějších mobilů. Teď už dokonce do náramků a hodinek. Je jen otázkou času,
kdy budeme mít čipy v hlavě. Je to dobře?
Ponechejme stranou hardware a věnujme pozornost softwaru. Podobné
matematické výstupy a roboti nabízejí více či méně podobná řešení a doporučení. Proto se mohly kapitálových a akciových trhů ujat sociální sítě - a
došlo k "
průšvihu". Odborníkem na akcie se stal kde kdo. Kam to vede názorně předvádí chaos okolo pandemie covid-19.
Dění na akciových trzích se ujaly sociální sítě. Málo kdo si však uvědomuje, že nejde ani o covid-19 ani o akciové trhy, ale o boj egocentristů s vlastní bezvýznamností. O cestu, jak se mnozí "neviditelní" mohou jednoduchým trikem stát "viditelnými".
Ambiciózní ale velmi snadno "
zapomenutelní"
vymýšlejí pomyslné
nepřátele a nevýznamné
snadno splnitelné úkoly. Jsme ve válce. Při jejich překonávání budují a zviditelňují svou nenahraditelnost.
Všemu opravdu obtížnému se ovšem
chytře vyhýbají. Není divu. Museli by přiznat své slabosti a neschopnost. Aby se to nestalo
poslouží nové "
válečné pole".
Sociální sítě. Zvlášť, když jsou k dispozici zadarmo. Nic však není zadarmo. Ono "zadarmo" platíme všichni.
Sociální sítě řešící otázky akciových trhů
jsou plné zaručených a
snadných řešení. Viz pandemie. Kolem nás je nekonečné moře odborníků. Jenže všichni vědí skutečně dobře jen jedno. To, co se stalo až po události. Jaký byl po uzavření akciových trhů ten který den jejich výsledek ví každý. Ale zeptejte se jich ráno před otevřením trhů!
A
přidáme-li kvalitní mobilní aplikace, především grafy z obchodování,
je jasné, že investiční poradenství a celé investiční prostředí se musí ubírat jiným směrem než tím, kterému jsme za mnoho posledních let uvykli. Už nebude přednostně o grafech a signálech technické analýzy, ty jsou běžně k dispozici, ale
o investičním myšlení a
myšlenkovém zázemí. Viz i výstupy z naší sondážní ankety. Myšlenkovému zázemí se v blízké budoucnosti budeme přednostně věnovat i v DOWER-D.
Ekonomika doby postkoronavirové bude především
o tom,
které sektory skončí úplně,
které budou výrazně omezeny a které naopak
nově vzniknou. Které to budou jsme naznačili v minulé glose. Také jsme připomněli, že
jestřábi nikdy nespí. Boj o ekonomickou moc nezeslábne. Naopak. Posílí.
Aplikujme kardinální otázku dnešní doby "co zavřít a co ne" na tuzemský akciový trh.
Které akcie z portfolia vyřadit a které ne? Neohlížejme se na to jak se ceny akcií vyvíjejí právě teď. Budoucnost je důležitá, ne současnost! A
budoucnost bude patřit odbornosti. "Síla" sociálních sítí v přímém střetu s odborností slábne. Každému co jeho jest. Sociální sítě se vrátí ke svému původnímu smyslu. K sociálním kontaktům mezi lidmi a
odbornost nahradí sítě tam,
kde nemají co dělat. Například na akciových trzích.