Blog
INCENTIVA
Incentiva - stimulační pobídky. Zamýšlím se, co lidi motivuje k přijímání investičních nápadů, horkých tipů a různých, často i velmi protichůdných doporučení. Nevědomost? Alibismus? Lenost?
Co ovlivňuje investiční chování?
Lidé o svém vlastním investičním chování málo a celkem neradi hovoří. Nemá ale smysl něco zapírat, "okecávat" nebo se vyhýbat přímé odpovědi. I když to je pro některé prý "přízemní téma" a jiní se k odpovědi ani nehlásí. Pokud by se o těchto věcech víc a otevřeněji hovořilo, ubylo by, myslím, i korupce, protože právě tajnosti podporované řečmi o udávání a bonzování korupci podporují. Nechci se ale zaplétat do hlubokomyslných úvah. Zajímají mne především motivace všech těch investičních guru, poradců, brokerů a dalších profesí, které se okolo investování točí.
Odměňování poradců z prvního až na poslední místo
Ať už ale mluvíme o investičních manažerech, politicích, šéfech firem anebo jiných podobných vlivných pozicích je více než jasné, že se lidé chovají a budou chovat víc podle toho, jak jsou odměňování než podle tolikrát zmiňovaných, to kvůli alibi, etických kodexů a podobných rádoby etických motivací. Košile je holt bližší kabátu. Význam obrovského vlivu odměňování na investiční poradenství a investiční služby vůbec je záměrně zamlčován a držen "u ledu".
Odměňování poradců na první místo
Chceme-li, aby se náš investiční poradce choval tak, aby měl na mysli kromě "svých jistých" i naše zájmy, musí být naše zájmy bezpodmínečně propojeny se zájmy poradcovými. Všechny "nezbytné" poplatky a paušály jdou proti nám. A pozor, chování investičních manažerů nemusí být zřejmé hned na první pohled. Často manažeři nabízí, zejména jsou-li napojeni na velké poradenské skupiny nebo jsou dealery investičních produktů, své služby "zadarmo" a my si vůbec neuvědomujeme, že je platíme právě prostřednictvím poplatků a dalších výdajů, které s jeho službami "zadarmo" souvisí. Mám s tím hodně zkušeností: "Vy po mně chcete radu zaplatit, ale tam a tam mi ji nabízí zadarmo sami."
Jak to dělá Warren Buffet?
Jeden z mála, který má propojení se svými investory mistrně promyšlené a propojené je Warren Buffet. Ostatně i proto si jeho práce tolik vážím. Buffettův systém odměňování vychází z jeho velmi rané zkušenosti: "Určitě jsem už nechtěl znovu prodávat cenné papíry jiným lidem," vysvětloval svůj princip. Nechci ale nyní popsat spoustu "elektronického" papíru dlouhým vysvětlováním. Zmíním jen podstatu.
Buffettův princip odměňování investičních manažerů
Warren Buffet si vždy účtoval procenta ze zisků až za určitým bodem návratnosti, kterým říkal odměna za spravování. Během jeho jedenácti partnerství (jeho investiční platforma) se odměna za spravování pohybovala od 0% do 6%. Těm, kteří byli ochotni přebírat na sebe větší riziko účtoval nižší poplatky a když musel další míru rizika za partnery přebírat sám, účtoval si víc. Nebyl také žádným tajemným hradem v Karpatech. Ostatně slavné jsou jeho dopisy partnerům, ve kterých jim vysvětloval důvody proč se rozhodoval tak nebo onak. Zároveň svými dopisy partnery učil a zvyšoval jejich znalosti a mnozí z nich jsou dnes špičkovými investory. Nebál se konkurence, věděl, že sám umí a zná hodně! Možná nejvíc.
Standard?
Dnešní hedgové fondy a otevřené podílové fondy, a nejen ony, "tradičně" vyžadují poplatek za správu, většinou v rozmezí 0,5% až 2%, někdy i víc. A - a to je důležité! - poplatek je účtován bez ohledu na výkon. Tedy i při ztrátě. Trochu to připomíná praxi přijímání studentů na vysoké školy za socialismu. Vlivný vysokoškolský pracovník přijal příslušnou částku - a nedělal nic. Když byl student přijat, peníze si ponechal, když ne, tak je vrátil. Rozdíl oproti platbám investičním manažerům je "jenom" ten, že manažeři nám peníze při neúspěchu nevrátí.
Závěr
Když víme co lidi motivuje, můžeme usuzovat na to, jak se budou chovat. Nebo jinak: dokonalá znalost fungování mechanismu odměňování našich poradců nám ušetří mnohá zklamání a zbytečné finanční výdaje. A nezapomínejme: co je zadarmo je špatně, protože nikdo za nic neručí a za službu "zadarmo", která končí naší ztrátou nemůžeme vyžadovat satisfakci!
Dower-D, organizační a ekonomické poradenství, Trávník 1315/28, 750 02, Přerov 2
Tel.: 581 277 522, e-mail:
dower@dower.cz
Dower-D, organizační a ekonomické poradenství, Trávník 1315/28, 750 02, Přerov 2
Tel.: 581 277 522, e-mail:
dower@dower.cz